Friday, October 4, 2013

SALAH AKU, BUKAN KELUARGA AKU



emang hidup nie tak pernah aku mampu lari dari buat salah, dan aku tak menyalahkan orang yang merasakan betapa bersalahnya aku. aku sedar aku salah dan aku telah buat salah. atas kesedaran tu juga aku perjelaskan dan mungkin penjelasan aku adalah penjelasan remeh dan cincai saje.. sebab tu orang geram dan nak marah kat aku. aku tak kisah, sebab itu hak mereka. mereka berhak nak marah aku, nak caci aku, nak caci personaliti aku...biarlah apa yang nak dikata tu tertumpu pada aku, aku tak pernah kisah. sebab apa yang dikata, aku terima. aku cuba muhasabah diri aku. aku cukup berTERIMA KASIH kepada orang yang berani kata apa salah aku. moga ALLAH melapangkan hati aku untuk menerima teguran dan dijadikan peringatan..



TAPI sayangnya dalam aku menjalani kehidupan detik yang sebelumnya, suatu masa dahulu kaki aku nga jasad aku nie berada di satu simpang. aku tersalah pilih jalan. aku tersilap langkah. aku cuba kembali ke jalan yang benar. aku cuba berdiri lagi...akhirnya aku gagahkan diri.. cukup sekadar aku memohon maaf kepada orang yang aku dah sakitkan. TAPI yang mendukacitakan aku, aku dibalas dengan doa agar aku dan keluarga mendapat balasan. benda yang paling menyedihkan aku. inilah pertama kali orang beritahu aku macam tu. menitis air mata aku sebenarnya. jiwa aku cukup sensitif apabilamana berkait dengan keluarga aku. anak mana yang tak sedih. adik dan kakak mana yang tak berduka. apabila orang seolah-olah mendoakan keburukan kepada kita. TAPI aku sedar, manusia tak pernah lari dengan sifat rasa sakit di hati. mereka akan cenderung untuk mengikut perasaan sakit yang dirasa. yang pasti aku emang sakit. aku kata kepada hamba Allah nie, aku izinkan untuk doakan keburukan kepada aku, tak perlu kepada keluarga aku. tak bermakna aku terlalu banyak pahala sampai aku boleh timbal balik apa yang aku dah buat untuk ganti doanya. TAPI biarlah keluarga aku bahagia...aku tetap akan doakan yang baik-baik kepadanya. sebab aku tak rasa nak mendoakan keburukan agar siapa-siapa saudara aku mendapat balasan dengan perbuatan mereka. sebab yang menghukum itu hak ALLAH, bukan aku.


aku bukan anak dan adik atau kakak yang baik. TAPI aku inginkan yang terbaik buat mereka semua. sebab, aku ada mereka waktu aku susah, senang, bahagia, sedih dan macam-macam lagi. kalau orang cuba sakiti mereka, aku juga terasa sisa sakitnya. sebab kami sekeluarga adalah satu...bukan dua mahupun tiga.. tiada ganti. walaupun ada, manun tidak sama. aku hanya dari keluarga yang sederhana dan cuba bersederhana dalam hidup. mama dan abah aku yang besarkan aku dan melengkapkan segala keperluan aku. TAPI dengan apa yang berlaku, aku bersyukur sangat ALLAH bagi aku kekuatan untuk bangkit balik walaupun aku rasa lemah sangat. yang penting aku mohon maaf sudah. yang selebihnya terpulang. aku kena kuatkan dan terus berdoa kepada Allah agar aku kuat.jika dulu kalau ada yang buat onar dengan kata macam-macam kat keluarga aku benda yang tak benar, emang aku melenting. waktu zaman kanak-kanak yang tak mengenal erti apa-apa, aku marah kepada budak ni sorang yang merupakan jiran aku.(ala-ala gangster waktu zaman kanak-kanak) TAPI sekarang aku nak berfikir rasional sikit..(even jadi atau tak, walwahua'alam..) yang pasti terkesan kepada aku dengan apa yang berlaku, aku dah mula tak suka dengan sikap dia yang satu ni.. TAPI apa-apa pun, biarlah..moga hamba Allah nie boleh jadi yang makin baik..


aku bukan orang yang selalu benar dan sentiasa betul tindakan aku. aku juga manusia dan sentiasa aku tanpa sedar diri, aku buat onar dan tabur duri pada orang. mungkin itu satu yang menyakitkan. aku mula nilai, entah berapa banyak orang yang mendoakan keburukan ke atas aku kan? TAPI tak apalah. aku tak nak buat benda yang sama. sebab aku rasa TAK BEST... aku lebih suka doa moga Allah mudahkan jalan dan bawa kembali ke jalan yang benar.. buat apa aku nak doa benda buruk kepada saudara seagama aku sendiri. aku ingat kata-kata Rasulullah saw..(even aku tak hebat tuk mampu merealisasikannya, TAPI biarlah ia jadi peringatan pada aku)

Tidak sempurna iman seorang diantara kalian hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri. 

(HR Muttafaqun 'Alaih) 



No comments:

Post a Comment